Facebook

תאורה, שימוש במחשב וכאבי ראש

לא תמיד אנחנו  חושבים על זה, אבל תנאי התאורה במשרד משפיעים לא מעט על ההרגשה האישית שלנו ומכאן שגם על התפוקה שלנו. הנה כמה טיפים שאספנו, לשימושכם. הרגישו חופשי להפיץ בין החבר'ה – אולי נוריד במשהו את מפלס כאב הראש במדינה…

האווירה בסביבת העבודה

אווירה משרדית היא לא רק החבר'ה או הבוסים. חלק גדול מהאווירה במקום העבודה קשור בתאורה הסביבתית, ובמיוחד זו שסביב המחשב. בשנים האחרונות, עם התפתחות ההבנה בתחום, נעשה יותר ויותר שימוש בתאורת לדים למשרד, נוסף על אמצעי תאורה אחרים.

סוג תאורה זה, מבוסס לדים בעלי עצמה נמוכה מתאים מאוד לסביבת העבודה הממוחשבת. בסביבה כזו יש צורך בתאורת הקיבורד בעיקר – זה מצד אחד, ומצד שני חייבים להגן על המשתמש מפני ברק חוזר והשתקפויות מצג המחשב. אמנם, רוב צגי הלד והצגים השטוחים האחרים אינם מבריקים, אבל עדיין, תאורה לא נכונה עלולה לגרום לקושי בריכוז ולעיתים אף לנזקים. בנוסף על כך, מומחי תאורה, כמו אלה של קרני תכלת, מציעים לא להשתמש באור ממוקד או צר, כיון שזה יוצר הצללות לא נעימות, ועלול להפריע לשותפים לחלל המשרדי. בנוסף, רוב המומחים ממליצים להשתמש עד כמה שאפשר בתאורה טבעית, כיון שזו משפיעה על השעון הביולוגי שלנו, ומכאן גם על ההרגשה האישית.

קשיים פיסיים שלא קשורים בתאורה

אחד הדברים הקשים והבעייתיים ביותר בבנית אתרים, כתיבת תוכן ובכלל, כל העיסוק בעולם המחשבים, הוא העבודה ארוכת השעות מול צג המחשב. במשך השנים התגלו לא מעט בעיות שקשורות בסוג העבודה הזה, ואלה כוללות בין השאר גב וחגורת כתפיים תפוסים, בעיות יציבה ושרירים, רגישות בבסיס כף היד ודלקות, ורגישות של ממש באצבעות. זה אולי משעשע, אבל רבים חווים תופעה של אצבעות תפוסות ואפילו כאבים של ממש, אחרי זמן הקלדה ארוך. ישיבה נכונה – במרחק מתאים מהצד (30 ס"מ לערך), כאשר המבט מוטה רק מעט כלפי מטה והרגליים מונחות על משטח בהגבהה קלה – היא כנראה הישיבה הנכונה ביותר.
מלבד בעיות שרירים שכאלה, ניכרות גם בעיות ראיה שונות, שקשורות לא רק במרחק שבין הצג ומקום הישיבה, אלא גם בצורך למקד את העיניים כל הזמן בנקודה מסוימת. אופטוטריסטים ממליצים להסיט את המבט מהצג בכל 15 – 20 דקות לכל היותר, רצוי מאוד לנקודה מרוחקת בחלל החדר: תרגיל מבורך הוא מיקוד המבט אל זווית הצג, וממנו מיקוד אל פינת התקרה הרחוקה. תרגול כזה עוזר לשרירי העין ומונע בעיות של פזילה סמויה ובעיות אחרות.

ומה עם אוורור מתאים?

חשוב מאוד. המזגנים מייבשים ובכך משפיעים ישירות על דרכי הנשימה שלנו ועל איכות האוויר שאנחנו נושמים. בנוסף, היות ואנחנו מחזיקים את העיניים הרבה זמן בלי למצמץ – המבט ממוקד בצג – העיניים מתייבשות, מה שגורם לחוסר נוחות בראיה ובקריאה. לכן חשוב מאוד לשתות במהלך יום העבודה – ולא קפה, אלא מים – ולשטוף עיניים מדי פעם, רצוי בתמיסה מתאימה, ואם לא – אזי במים נקיים וחמימים.

דילוג לתוכן