Facebook

על חשיבות הגיבוי באתר

עברה עלינו עכשיו חווייה קשה – העברתי נתונים עבור לקוח שלי מדף אחד באתר לדף אחר. בין הלחיצה שלי על "גזור" ללחיצה על "הדבק" – טראח! הפסקת חשמל… המחשב קרס, ואיתו כמובן גם התוכן של הדף.

הלקוח המסכן הקליד את הנתונים ישר לחלון העורך של האתר, ולכן לא היה אצלו גיבוי לדף. אכן שוד ושבר ומחדל חמור.

למרבה המזל הלקוח הצליח לשחזר את תוכן הדף ולהעלות אותו מחדש. אבל הדבר הזכיר לי להזכיר לו את נושא הגיבוי, והביא אותי לכתוב את המאמר הזה.

נושא הגיבוי הוא תחום קצת מעורפל במערכת היחסים של לקוח וחברת האתרים. בהגדרה – חברת האתרים אינה נותנת אחריות עבור הנתונים אותם מעלה הלקוח אל האתר. אבל כמובן, שאנחנו, כמו הלקוח, שואפים שהכל ירוץ חלק, לכן חשוב לנו לדאוג לנושא הגיבוי ולהסב את תשומת לב הלקוחות לעניין זה.

איך עושים גיבוי לאתר?

יש מספר דרכים לגבות את התוכן של האתר. אין צורך להחליט רק על דרך אחת, אלא להיפך, ככל שהנתונים יהיו מגובים ביותר דרכים, כל גדל הסיכוי שלנו להיות מסוגלים לשחזר אותם במקרה (לא עלינו!) שנצטרך.

  • שמירת הנתונים במחשב האישי

  • הדרך הכי פשוטה: לדאוג תמיד שכל מה שהעלינו לאתר, יהיה מגובה גם אצלנו, במחשב האישי. לדוגמה: אם העלינו מאמר שכתבנו פעם, רצוי שהמאמר יהיה שמור גם אצלנו כמסמך (וורד, PDF או אחר). אם כתבנו תוכן באמצעות מערכת ניהול התוכן של האתר, אנחנו יכולים להעתיק אותו מהאתר אל תוך מסמך ולשמור מסמך זה במחשב האישי שלנו. תמונות שאנו מעלים לאתר, בד"כ שמורות מראש במחשב האישי. ובמידה ולא, רצוי לרשום מה המקור שלהן. קחו בחשבון במקרה זה להקפיד להעלות רק תמונות וחומרים שאתם רשאים להעלות בלי לפגוע בזכויות היוצרים שלהם.

  • גיבוי בעזרת כלי הניהול של חברת האכסון

  • רוב חברות האכסון מספקות ממשק ניהול שמאפשר לבעל האתר, או לבונה האתר לבצע פעולות שוטפות הקשורות אל התחזוקה שלו. בפאנל הניהול שחברת האכסון שלכם מקצה עבורכם בד"כ יש אפשרות לבצע גיבוי לקוד האתר, מסד הנתונים ולחומרים שהועלו אליו על ידי הלקוח (קבצים ותמונות). אנו ממליצים שתבצעו גיבוי כזה דרך ממשק הניהול של חברת האכסון באופן שוטף. אם ברצונכם לברר מה פרטי הגישה שלכם בחברת האכסון, אנו מציעים שתצרו עמם קשר דרך מרכז התמיכה הטכנית שלכם, והם יסבירו לכם כיצד לעשות זאת.

  • ביצוע גיבוי בשרת ייעודי

    חלק מהלקוחות שלנו מעדיפים מסיבות שונות לאכסן את האתר על שרת ייעודי, ולנהל את האכסון בעצמם. במקרה כזה, רצוי שמנהל הרשת של החברה ידאג להגדיר על השרת משימה מתוזמנת שתבצע גיבוי אוטומטי כל פרק זמן קבוע מראש, גם של קבצי האתר (קבצי תמונות ומסמכים שהועלו לספריית האתר או עבור תוכן ספציפי) וגם של מסד הנתונים. המשימה המתוזמנת צריכה להתבצע בל פרק זמן שהוגדר מראש, ולאחר הביצוע היא צריכה לשמור את קבצי הגיבוי במקום נגיש שיאפשר לשחזר אותם במקרה הצורך.

  • גיבוי באמצעות כלי הניהול של המערכת

    מערכות מסויימות, כמו מערכת הניהול של WordPress מאפשרת לכם לייצא קובץ המכיל את כל נתוני התוכן באתר ולשמור אותו כקובץ על המחשב האישי. מומלץ מאד לבצע את הפעולה הזאת בצורה שוטפת, תלוי בתדירות בה אתם מעדכנים את האתר. שימו לב שלאחר שאתם מבצעים את הגיבוי, מומלץ לגשת אל הקובץ ולפתוח אותו, כדי לוודא שהוא תקין.

    כדי לבצע את הגיבוי, יש ללחוץ על הקישור "כלים" או Tools בממשק הניהול של האתר ואז לבחור ב- ייצוא (Export). לאחר מכן יש לסמן "כל הקבצים" (All files) וללחוץ על כפתור האישור. בחלון בורר הקבצים סמנו את המיקום בו אתם רוצים לשמור את קובץ הגיבוי על המחשב שלכם ושמרו אותו במקום הרצוי.

    חשוב מאד לקחת בחשבון שקובץ הגיבוי שיצרתם כולל רק את התכנים באתר – אבל לא את התמונות והקבצים שצורפו אל התוכן. לכן מומלץ תמיד לשמור על המחשב עתקים של כל הקבצים הגרפיים שהעליתם.

  • גיבוי נתונים גרפיים

    מסמכי PDF ותמונות שאתם מעלים לאתר יש לגבות בנפרד על ידי שימוש בתכנת FTP המאפשרת להעביר קבצים מן האתר שלכם אל המחשב האישי. תוכנות FTP מומלצות הם למשל coreFTP. בעזרת התוכנה אתם יכולים להתחבר אל האתר ולהציג את תוכנו בחלון הנראה כמו חלון רגיל על המחשב. ניתן לנווט בתוך חלון התוכנה אל הספרייה בה נמצאים כל המסמכים והחומרים הגרפיים
    ולגרור את תוכנה אל המחשב האישי.

תהא אשר תהא הפעולה או הפעולות שאתם נוקטים כדי לגבות את התוכן באתר – יש להקפיד לבצע פעולות אלו באופן שוטף.

וכמובן – הדבר הכי חשוב – הוא לאחל שהכל יהיה בסדר ושלעולם לא נזדקק לגיבוי! 🙂

דילוג לתוכן