בשנים האחרונות, הסמארפונים והמכשירים הסלולריים למיניהם הופכים כלי עבודה של ממש, לא רק למשתמשים בהם, אלא גם למשווקים. יותר ויותר אנשים מבצעים רכישות באמצעות טלפונים ניידים או טאבלטים, ואפשר לנצל את העובדה הזאת, לשיווק חכם ויעיל.
שיווק בסלולר – מפרסום ועד מכירה בפועל – שונה משיווק אונליין 'רגיל'. יש לו יתרונות רבים, ויש קשיים שצריך להתמודד איתם. בואו נראה מה ואיך אפשר לעשות בצורה חכמה, תוך כדי שימוש בפרסום בגוגל ומערכת הפרסום שלו ותוך בניית אתר מותאם לסלולר וקידום שלו.
לא נתיש אתכם עם הסטטיסטיקות, אבל מספר החיפושים שנעשים אחרי מוצרים או שירותים, ומתבצעים על פלטפורמה ניידת כמו טלפון חכם או טאבלט, עולה בצורה אקספוננציאלית בשנה-שנתיים האחרונות. נושא החיפושים באמצעות הסלולר הפך כל כך מהותי ומשמעותי, עד שגוגל השיקה השנה גרסא יחודית ומיוחדת למנגנון ה- adwords שלה. זאת, אומרים, המהפכה השלישית שעושה רשת הפרסום הגדולה: הראשונה הייתה כאשר הושקה – בשנת 2000, השניה, כאשר הושקה מערכת הניהול העצמאי של הקמפיינים – שנת 2005, וזו השלישית.
פרסום בסלולר הוא חלק משיווק בסלולר, ונהוג לחשוב שאם אין לכם אתר מותאם לגלישה סלולרית, אין לכם מה לעשות איתו. היינו אומרים שזה נכון לגמרי, אבל יש דרכים להתגבר על מגבלה זו, ומיד נזכיר אותן, אחרי שנבין חלק מהשונות שבין 'קונבנציונלי' ו'סלולרי'.
ראשית, צריך לזכור שגולשי הסלולר ניתנים למיקוד גאוגרפי: ניתם למקם אותם ברמת מספר הבית ברחוב, ולהציע להם שירותים או מוצרים רלוונטיים. לדוגמא, משווק שיש לו קטלוג מוצרי תינוקות, ו'מזהה' חיפוש אחרי מוצר שלו, בנקודה מסוימת, יכול לכוון את המחפש לחנות קרובה, שמחזיקה את מוצריו. ניתן להציע למחפש או לגולש הצעה שיווקית מיידית מבוססת קופון שיורד למכשיר הנייד שלו, וניתן למימוש בזמן נתון, בחנות קרובה.
הרבה גולשי סלולר עושים השוואות מחירים מתוך חנויות פיסיות, תוך שהם משתמשים במנועי השוואת מחירים מקוונים – זאפ למיניהם. קודם לכן הם עשויים לחפש reviews על מוצרים או להתייעץ עם חברים שלהם אודות המוצרים האלה, בין אם טלפונית ובין אם בצ'ט/פייסבוק. מודעה שתוצג בתוצאות חיפוש יכולה לכוון את הגולש לשיחת טלפון עם נציג מכירות. גוגל יודעת להציג מודעות מתאימות לסלולר, כך שניתן להכניס מספר טלפון לחיוג באותו זמן בו מוצגת המודעה.
בניית אתר מותאם לסלולר יכולה להיות עניין יקר למדי. יש צורך לבצע מספר לא קטן של התאמות גרפיות – גדלי תמונות ומסכים ושינויי תפריטים – כך שלמעשה יש לבנות שלוש או ארבע גרסאות של אותו אתר. בנוסף, יש לקצר מאוד את התכנים, ולשנות את נוסחי ההצעות השיווקיות, כך שיהיו מיידיים מאוד, ויתאימו לקניות דחף או קניות מניידים: לא די בתמונות גדולות של המוצר, אלא יש דווקא צורך בתמונות קטנות, אבל של חלקים מהמוצר, לצד תמונות כלליות.
מגבלה נוספת שיש לקחת בחשבון כאשר מתכננים אתר לסלולר, היא מגבלת הפלאש ותפריטי משנה. בגלל העדר תמיכה בפלאש בהרבה פלטפורמות ניידות, אין להשתמש בפלאש בכלל. תפריטים ותתי תפריטים יש להמעיט ככל האפשר ולתכנן ולעצב אותם כך שיהיו נוחים להכוונה בעזרת אצבע; ניהול גס למדי של הצבעה על המסך.
ואם אין לכם אתר סלולרי, מה אפשר כן לעשות?
ההמלצה שלנו היא לייצר לפחות מספר דפי נחיתה שמתאימים לגלישה בסלולר. דפים אלה יכולים לכוון את הגולש לשיחת טלפון עם נציג מכירות או למילוי טופס שבו מעט פרטים ככל האפשר (הקלדה לא נוחה – זכרו). קניה בסלולר חייבת להיות ממוקדת: אם הגולש חיפש מוצר מסוים, ההצעה צריכה להיות שיווקית ומיידית, והקניה קלה ככל האפשר לביצוע; משהו בנוסח – זה המוצר, אלה התכונות העיקריות שלו וזה המחיר אצלנו. קנה עכשיו – קבל XYZ. אפשר ורצוי להשתמש בווידאו בדף נחיתה, אבל זכרו להשאיר אותו קל ומהיר ככל האפשר.