בשנה-שנתיים האחרונות, יותר ויותר משווקים הופכים את פייסבוק ורשתות חברתיות אחרות לכלי השיווקי מספר 1 שלהם. זה, על חשבון אתר האינטרנט שלהם. האם זה חכם?
אנחנו חושבים שזה לא חכם.
"בטח: אתם חברה לבניית אתרים, אז תחשבו אחרת"?
נכון. אנחנו חברה לבניית אתרים, אבל ישנן כמה וכמה סיבות לכך שאנחנו – כמו אחרים, אגב – ממליצים לא לשכוח את האתר שלכם.
שליטה בתכנים
אתר האינטרנט הוא עדיין המקום שבו יש לכם, כמשווקים, השליטה הרבה ביותר על התכנים. פיסבוק ורשתות אחרות מאפשרים שליטה מסוימת על התכנים בדפים שלכם בהם, אבל עדיין – חוקי המשחק שם שונים. ראו, למשל, מה שקרה כאשר אנשי יאיר לפיד צמצמו את חופש הדיבור והתגובה של גולשים בדף שלו.
עיצוב ותדמית
אתר האינטרנט שלכם עשוי, מעוצב ובנוי לפי עקרונות המותג שלכם. בזבזתם הון עתק על עיצוב לוגו או תדמית, וכאשר אתם עוברים או מעבירים את עיקר הדיאלוג לפייסבוק, אתם מציגים את עצמכם תחת מטריה עיצובית – ועניינית – של מישהו אחר.
עלויות – מגרש של גדולים
מדיניות פרסום הפוסטים של פייסבוק – כמו כמה דברים אחרים – הופכת אותו למדיום מרגיז למדי. עניין "דחיפת הפוסטים" אומר שאם אתה רוצה שהפוסטים שלך יישארו זמן רב יותר אצל חבריך ומוקיריך, תאלץ לשלם עבוד זה. תקציב הפרסום של עסקים קטנים הוא עניין מוגבל וכך, מי שיכולים לנצל את זה הם משווקים גדולים יחסית. לעומת זאת, אנשים עדיין מחפשים בגוגל – יצרן הטראפיק הגדול ביותר – ואפילו קידום ממומן בגוגל זול יותר ויעיל יותר. ואגב: מי שמחפשים בגוגל מבצעים חיפוש ממוקד, דבר שהם לא עושים בפייסבוק! בעניין הזה כדאי להוסיף שאם אתם מצפים שגולשי פייסבוק או רשתות חברתיות אחרות יבצעו אצלכם קניות בחנות המקוונת – שכחו מזה. אחוז אחד בלבד מהקניות מגיעות מאתרי הרשתות החברתיות.
משתמשים נוטשים
נתונים של 2012 הראו נטישה של משתמשים ודשדוש של פייסבוק בשוקים 'ותיקים' כמו ארה"ב וקנדה. העליה במספר המשתמשים בפייסבוק נובעת כבר לא מעט משוקים חדשים, והם לא תמיד רלוונטיים לנו. זכרו את זה, כשאתם מכוונים את כל המאמצים שלכם לעולם הפייסבוק, על חשבון האתר שלכם או על חשבון נוכחות במנועי חיפוש.
מה כן לעשות?
- שיווק משולב ונוכחות משולבת: אתר טוב – עם רשתות חברתיות, דיוור ממוקד ופרסום.
- הקפידו לעדכן את האתר שלכם ואל תזלזלו בו או תזניחו אותו.
- פרסמו בלוג! עדכנו אותו אחת לתקופה ודוורו את התוכן שלו מדי פעם או בצורה שיטתית, לפי העניין.
- אם יש לכם אפשרות, צרו אינטראקציה באתר, ולא בפייסבוק. השתמשו ברשתות החברתיות כדי למשוך אליכם גולשים והשאירו אותם באתר בעזרת טפסי 'שאלות ותשובות' ופורום טוב ותוסס. קשה לייצר דברים כאלה, אבל אתם יכולים לשאול לקוחות שלנו כמו "דיאטה קלאב" או אחרים שעשו את זה ועושים את זה מצוין.