Facebook

מיהו ומהו HTML5?

הלקוח החדש שלנו ציין במפורש במפרט ששלח לנו שהוא רוצה שהאתר החדש שלו יהיה בנוי "ב-HTML5”. נו, מה הבעיה? אמרנו לו. ברור שהוא יהיה! אנחנו תמיד בונים לפי תקן ה-HTML העדכני ביותר. אנחנו אוהבים לעבוד בחזית הטכנולוגיה. זה אפילו לא יעלה לך יותר.

אבל כשהלקוח קיבל את האתר המוגמר, למרבה תדהמתנו, הוא לא היה מרוצה. שני דברים הפריעו לו:

  1. האתר לא "מעניין": אין מספיק דברים שזזים וקופצים.
  2. האתר נראה מוזר על הדפדפן שלו.

אז קודם כל הוא ציפה שיהיו מעברים מעניינים בין עמוד לעמוד, אולי גלישה, או סיבוב? הוא גם ציפה כשיעבירו את העכבר מעל התפריט, יתחולל שם אפקט שיפיל את הגולשים ברצפה. "אתה בטוח שזה רעיון טוב?" שאלנו בחשש מה, הרי כבר הבענו את דעתנו לא פעם על מאגניבות יתר באתר. "מה זאת אומרת”, נעלב הלקוח – "הרי ביקשתי HTML5 במפורש”.

"ומה אם זה שהאתר נראה מוזר?" הוסיף
"באיזה דפדפן אתה משתמש?" שאלנו.
"אינטרנט אכספלורר 8. למה?"
"אכספלורר 8?!" התפלצנו, "למה אתה גולש על הדינוזאור הזה?" כי כידוע, אכספלורר 10 כבר בפתח, ויש עוד הרבה דפדפנים אחרים, הרבה יותר טובים, שלהבדיל מאכספלורר 8, כן תומכים בתקן ה-HTML5.

בסופו של דבר, לאחר שיחה עם הלקוח, הגענו לעמק השווה. אנו מצידנו הוספנו לאתר עוד כמה אפקטים ויזואלים בגבולות הטעם הטוב, והלקוח מצדו קיבל שיעור מאלף על מהו HTML5, למה כדאי לעבוד תמיד על גרסה עדכנית של הדפדפן, והלך להתקין דפדפן כרום.

הלקוחות של היום הרבה יותר מודעים לזכויות שלהם. חלק מהם כבר יודעים לבקש "בנייה בדיבים ולא בטבלאות" (כלומר, שבניית הדף תהיה סמנטית), או שהאתר יהיה נגיש מכל דפדפן, חלק מהם אפילו מבקשים במפורש שהאתר יהיה בנוי "ב-HTML5”.

אבל, רגע, מה זה באמת HTML5?

לפי ויקיפדיה, המונח HTML5 מתייחס לגרסה 5 של תקן ה-HTML של איגוד האינטרנט הבינלאומי (W3C World Wide Web Consorcium). זה האחרון הוא הישות שדואגת לכל נושאי התקינה של קוד האינטרנט, ומטרתו היא בעצם ליצור אחידות בדרך שבה הדפדפנים השונים יציגו את הקוד. במילים אחרות, לאפשר לך חוויית גלישה אחידה ונעימה, לא משנה באיזה דפדפן, או מאיזה מחשב/טלפון.

גרסה 5 של תקן ה-HTML נחשבת לנקודת מפנה, כי בגרסה זאת נוספו מספר רב של תכונות ותגים שלא היו קיימים קודם. חלק מהשינוי נובע מהאבולוציה של תקן ה-HTML, והנו תוצאה של השאיפה הקבועה – להפוך את קוד ה-HTML לסמנטי ביותר האפשרי. כדי לעשות זאת, נוספו בגרסה זאת כמה שיותר תגי סימון לכמה שיותר סוגים של תוכן. אם בתקנים הקודמים היו לנו תגים שסימנו סוגים שונים של כותרות, תג המסמן פיסקה ותג המסמן בלוק תוכן כללי (שלא לדבר על התגים המאפשרים לנו לבנות טבלה), כיום נוספו לנו תגים ייעודיים המסמנים אזור תוכן ראשי, בלוק ניווט, כותרת עליונה ותחתונה של הדף, בלוק תוכן משני, ועוד.

מאפיינים נוספים לתקן נוספו בתגובה להחלטה אסטרטגית של חברת Apple, לא לתמוך בפלש במכשירי האייפון והאייפד. ההשלכות היו דרמטיות למדי: אתרים הבנויים בטכנולוגיית פלש, באנרים ומוצרי פרסום, סרטוני וידאו וקטעי מוזיקה הבנויים בפלש בעצם לא מוצגים במכשירים סלולריים, ובעל אתר או מפרסם שימשיך להשתמש בטכנולוגיית הפלש, יאבד אחוז הולך וגדל מקהל היעד שלו.

לצורך כך, הציג תקן ה-HTML5 תגים חדשים המסמנים ומאפשרים הצגה של אובייקטים של וידאו ואודיו בדף. דבר, שעד כה היה אפשרי על ידי שימוש בטכנולוגיה הקניינית של הפלש. בנוסף, כדי להחליף את יכולות האנימציה של הפלש, ששימשו להצגת באנרים ואפקטים ויזואליים, או אפשרו התנהגויות אינטראקטיביות של ממשק המשתמש, נוספו במקביל גם חוקי סגנון (css style rules) חדשים, כגון – הגדרת הצללה, פינות עגולות, התנהגויות במעבר עכבר לאלמנטים בדף, אפקטים חדשים לטקסט, תמיכה רחבה יותר בגופנים (פונטים) וכו'. בעזרת חידושים אלו ובתוספת השימוש בשפת התכנות Javascript, יכולים המפתחים כיום ליצור אפקטים ויזואליים השווים ברמתם לאלו הנוצרים בעזרת תוכנת הפלש, אם לא עולים עליה.

שימו לב: אפקטים מאגניבים באתר זה לא HTML5!

היתרון בשימוש בטכנולוגיה זאת על פני השימוש בפלש, הוא כאמור, בכך שהיא, להבדיל מפלש, נתמכת גם על ידי מכשירים ניידים, כמו טלפונים וטבלטים. בנוסף, להבדיל מפלש, שכמעט ולא היה נגיש אל מנועי החיפוש השונים, אובייקטים הבנויים בטכנולוגיה זאת מאפשרים גישה למנועי חיפוש. כך התוכן הבנוי בדרך זאת נראה על ידי מנועי החיפוש, הם יכולים לתעד אותו, ובכך הוא יכול להשפיע לטובה על דירוג האתר במנועי החיפוש.

יחד עם זאת יש לזכור שמדובר כאן רק ביישום טכנולוגי המחליף יישום טכנולוגי אחר. הטכנולוגיה תמיד הייתה קיימת. גם אם כיום, על בסיס תקן ה-HTML5 האמצעים לממש אותה נעשו הרבה יותר פשוטים ונגישים, הוספת אפקטים לאתר באמצעות חוקי סגנון ותכנות התנהגות איננו HTML5, ולכן השימוש במונח HTML5 כדי להגדיר אפקטים ויזואליים, איננו נכון ויכול להטעות.

האם תקן ה-W3C מחייב?

בעולם אוטופי – בודאי שכן. במציאות – בוודאי שלא. רוב הדפדפנים מקבלים על עצמם את התקן. אך יש דפדפנים (או יותר נכון – דפדפן) אחד שעושה זאת רק באופן חלקי. אינטרנט אכספלורר ומלחמתו בתקן לאורך השנים הוא נושא לדרמה אפית הוליוודית, שאינה מעניינינו כרגע. מה שכן חשוב לנו לדעת, כמפתחים וכלקוחות, הוא שהמצב כיום הרבה יותר טוב מכפי שהיה לפני שנתים, ושבכל גרסה, תומך דפדפן זה ביותר מאפייני תקן ומאפייני סגנון. כך לדוגמה גרסה 9 של הדפדפן כבר תומכת בתגי ה-HTML החדשים הבאים לסמן כותרת עליונה ותחתונה של הדף, בעוד שבגרסה 8, דף המשתמש בתגים אלו, יוצג לא נכון, מכיוון הדפדפן לא יידע להציג אותם. גרסה 9 תואמת הרבה יותר לתקן, כי היא כבר יודעת להציג תגים אלו, וכן מאפייני סגנון כגון פינות עגולות, הצללות ואפקטים על הטקסט. לדברי מיקרוסופט, גרסה 10 של הדפדפן כבר תתמוך ברוב מאפייני התקן החדשים, כך שיש למה לשאוף.

אבל מה עושים בינתיים? קודם כל, כמו שחשוב לך, כך חשוב גם לנו, שהאתר שלך יהיה בחזית הטכנולוגיה. יחד עם זאת, עליך לקחת בחשבון שבמקרה כזה, האתר יתנהג בצורה שונה ולא יציג את כל היכולות שלו על דפדפנים בגרסה לא עדכנית. זאת איננה בעיה, כי כיום, איננו מחוייבים להשתמש בדפדפן כזה או אחר. יש מגוון רחב מאד של דפדפנים טובים בשוק, והחשוב ביותר – הם בחינם! אם נתקלת בבעייה בצפייה באתר בדפדפן מסויים, לא נותר לך אלא לשדרג את הדפדפן שלך לגרסה האחרונה, או להתקין דפדפן אחר (פיירפוקס וכרום מומלצים ונפוצים), – והבעיה נפתרה.

דילוג לתוכן