Facebook

תוכן לאתרים לרופאים

אתרי מרפאות, רופאים ובתי חולים דורשים תוכן ייחודי מבחינות רבות. על מה צריך או רצוי לחשוב, כשמאפיינים צרכי תוכן לאתרים רפואיים – אתרים לרופאים, אתרים למרפאות וכד'.

בשנים האחרונות אני עוסק יותר ויותר בתוכן לאתרים רפואיים. עם הנסיון שלי בתחום, ההשכלה האקדמית (בית הספר לרפואה בעין כרם) וההכרות עם תחומי הרפואה השונים, הכיוון הזה תופס יותר ויותר מזמני. פה ושם אני סורק אתרים של רופאים ואתרים למרפאות – במגוון תחומים – ומוצא שלעיתים קרובות הם לא רק מפספסים את העיקר, אלא גם מסכנים את הפציינטים ואת הרופאים כשהם גולשים לכיוון של מתן כלים לאבחון עצמי.

גולשים שמבקרים באתרים לרופאים ואתרים של מרפאות, מצפים למצוא בהם תוכן משני סוגים עיקריים:

1. הברור מאליו – פרטים על הרופא או הרופאה, על המרפאה, הדיסיפלינות השונות וכד'.

פה אין בעיה: הם קיימים, גם אם לא תמיד עשויים היטב. הדברים צריכים להיות מנוסחים כהלכה, פשוטים להבנה, ידידותיים ואנושיים והם לא תמיד כאלה. בעיני, דווקא דף ה'אודות' הוא דף חשוב, שנקרא על ידי הלקוח או הפציינט הפוטנציאלי וצריך להיות מנוסח היטב. זאת, בעוד שברוב האתרים לרופאים, דווקא דף זה מנוסח בלקוניות ומוצג בנקודות, כאילו היה טופס CV סטנדרטי.

2. הפחות ברור מאליו (לרופאים, בעיקר) והיותר בעייתי, הוא התוכן הרפואי. הנטיה כרגע גולשת למקום מסוכן, והוא האבחון העצמי. זה לאו דווקא קורה באתרי רופאים, אבל נפוץ מאוד.

בארצות הברית, בה הגישה לרופא היא עניין יקר, אנחנו רואים יותר ויותר אתרי תוכן רפואי שעושים ומציעים הכל  באופן וירטואלי, מלבד ביקורי בית.  אם כואב לך בצד אבל יד העכבר שלך מתפקדת, תוכל לאפיין בתוך זמן לא רב את הבעיה שלך ולשים את היד על הפתרון הרפואי הסביר ביותר. זה בא עם כל ההסתייגויות האפשריות, אבל זה שם: אבחון עצמי, חוסך עלויות.

יותר ויותר גולשים בישראל מחפשים תוכן רפואי באינטרנט בכלל ובאתרים של רופאים בפרט. אלה צעירים שהתרגלו שעל כל דבר "עושים גוגל" וגם מבוגרים, שהשיטוט באתרים רפואיים הפך כמעט הרגל ותחליף לשיחת הטלפון לרופא המשפחה; שיחת טלפון שהיום נתקלת במענה קולי, יותר מאשר במענה אנושי. האם זה מגיע לאבחון עצמי? עוד לא – אבל זה מתקדם לשם.

בעיני, השאלה בנושא תוכן רפואי היא לא 'בוא תגיד מה כואב לך, ונראה אם אני יכול לעזור לך בלי שנפגש'. הבעייתיות בכך ברורה והסיכון ברור. השאלה להתיחסות בנושא תוכן רפואי לאתרים של רופאים היא על מה לשים את האצבע בראיה הכוללת ומה הפתרונות שעשויים להציע לך; פתרונות, יתרונות וחסרונות.

לו אני מחפש אורטופד בגלל כאב בכתף, הייתי שמח לבוא להתיעצות במרפאה שלו מוכן ברמת הצגת הבעיה שלי והבנת התשובות שלו. ברמת הסיכון האישי, הייתי שמח לדעת איפה הוא עלול להחליק פינה או לעגל משהו, לא בגלל שהוא רופא פחות טוב, אלא בגלל שהוא פחות מיומן בגישה טיפולית מסוימת. לטעמי, אתרים לרופאים או אתרים למרפאות צריכים להציג גישות טיפוליות ולהציע תוכן אובייקטיבי שנותן כלי להבנת האבחון והטיפול ולא להתמקד או בכלל להציע כלים לאבחון עצמי.

אחרי שכתבתי אלפי מילים עבור לקוחות בענפי הביטוח הרפואי והטיפול בפרט וכן באתרים כלליים יותר (כמו באתר b144), אני יכול לומר בבטחון, שהמאמרים שנקראו הכי הרבה היו אלה שנתנו כלים. לא כלים אבחוניים או מאמרים שירדו לתאור בעיות ספציפיות (שמהם אפשר להוציא אבחון), אלא מאמרים שתארו קונטקסט רפואי-בריאותי, הגדירו קבוצות סיכון והציעו אופק טיפולי בצורה אובייקטיבית ושפויה.